Oheň, voda, zem , vzduch

Text Box: Občianske združenie Poza školu a jej Letná škola Letwiš 
Text Box: Oheň, voda , zem, vzduch								Omšenie, 30. 7.—3. 8. 2007

Čo sme si naplánovali :

Pondelok

 

1. aktivita: Štúdium a zber materiálu na internete na tému živlov—Oheň

 

Úloha: Hľadajte  odpovede na otázky a témy, porozprávajte si o nich, vysvetlite si :

Čo je oheň?

Spojitosť oheň – slnko ako ohnivá žiarivá hviezda.

Búrka a blesk, guľový blesk.

Vlastnosti ohňa.

Čo nám oheň poskytuje?

Čo horí a čo nehorí?

Ako založiť oheň?

Ako vznikol oheň v rukách dávneho človeka?

Človek a jeho potreba, aby mu oheň slúžil.

Čo je iskra?

Oheň a priemysel.

Oheň a deti.

Najväčšie požiare na zemi.

Požiarnici - hrdinovia.

 

Výstup aktivity: Spoločné posedenie tímov a malý kvíz o ceny.

Čo sme splnili :

Utorok

 

2. aktivita: Pokus – Pozorovanie – Zachytenie pokusu

Zápalka

 

Príprava pokusu

Naštudovanie si, z čoho sa skladá zápalka a prečo, vlastnosť dreva, zápalná hlavička, iskra ako zápalný aktivátor pre vzniku ohňa, život zápalky, uhasenie zápalky, zloženie zápalkovej škatuľky, trecia stena zápalkovej škatuľky.

 

Zapálenie zápalky

Pozorovanie a natočenie sekvencie zapálenia zápalky, jej spomalenie. Popis procesu zapálenia sírovej hlavičky pomocou trenia, vlastnosti síri, ako vznikla zápalka, iskra.

 

Spracovanie pokusu

Spracovanie videosekvencie, spomalenie, vytvorenie prezentácie so sekvenciou. Príprava na prezentáciu tejto práce.

 

Streda

 

3. aktivita : Tvorivá aktivita – Stavba ohniska

 

Úloha: Vytvoriť správne  prírodne ohnisko

Využitím prírodného materiálu, vyhĺbením do zeme, nazbieraním prírodného dreva v lese rôznej hrúbky vytvoriť prírodné ohnisko s dodržaním základných bezpečnostných požiadaviek, pozorovať prácu so sekerou u  dospelého.

 

4. aktivita: Tvorivá a praktická aktivita – Založenie ohňa

 

Úloha: založiť správne oheň, naučiť sa správny postup a chápať základné vlastnosti ohňa v praktickej podobe. / prečo si pripravíme raždie, alebo suchú trávu, či papier, prečo využijeme závetrie, prečo prikladáme drevo postupnej hrúbky, ako udržiavať oheň, ako vznikajú uhlíky, môžeme využiť uhlie./

Štvrtok

 

5. aktivita: Prezentácia výsledkov

 

Úloha: Spracovať materiály, informácie a zážitky detí do záverečnej prezentácie v rôznej podobe s využitím ITK techniky.

 

Záver:  Spoločné stretnutie a verejná prezentácia

 

Posedenie s rodičmi, prezentácia práce, výsledkov, výstupov a spojenie všetkých živlov—opekanie zemiakov alobale / oheň/ , púšťanie vetroňa / vzduch/ , púšťanie pltí na potok / voda / a prezentovanie skalky / zem/ na verejnom mieste v obci s pozvaním rodičov, starých rodičov a priateľov.

Oheň

Pozor, tu sa robí kancelária tímu Oheň! Už aj samotná tabuľa sála plameňmi, pri vstupe treba byť veľmi opatrní. Opatrní teda sme a j pri zadávaní úloh v pondelok, kde treba hľadať odpovede rôzneho druhu týkajúceho sa ohňa. Hľadať môže tím v encyklopédiách ale i na internete. A naši experti na oheň si poradili, veď za to získali v kvíze 2. miesto.

Tomáško

Matúško

Aďka

Alžbetka

animátorka Zuzka

Utorok je v znamení experimentov a zisťovaní na vlastnej koži / že by spálenej?/ Na internete sme zistili, vďaka čomu vzplanie zápalková hlavička. Naše pokusy sme natočili na krátke video. Pozrite si!

Oheň odpradávna využívame na tepelnú úpravu jedla. My sme ale našli spôsob, ako variť, ale bez ohňa. V mikrovlnnej rúre sme si urobili pukance. Vysvetlili sme si princíp mikrovĺn, ktoré rozochvievajú častice v potravine a ich trením vzniká teplo. Ale aj tak sa všetkým najviac pozdávalo jedenie. Pomohli nám všetci.

 

Vybrali sme sa do terénu za ohňom. Pán Václav nám prepožičal kúsok svojej trávnatej plochy pri ihrisku a my sme sa vybrali stavať ohnisko. Najskôr sme sa nabehali s lopatami, aby sme odpratali pozostatky starej vatry. Hľadali sme aj okruhliaky na obrubu ohniska, aby bolo bezpečnejšie, ale nepodarilo sa nám. Budeme musieť zájsť k Váhu.

Porozprávali sme si, ako správne a hlavne kde možno zakladať ohnisko. Ukázali sme si, ako robiť a prečo robiť triesky. Spomenuli sme si na podmienky horenia a dôležitosť kyslíku pri ňom. Na záver sme spoločnými silami, i keď vetrík sa snažil, založili oheň, dokonca na prvýkrát sa nám to podarilo. Bezpečne sme ho uhasili.

 

Štvrtok, po našom dopoludňajšom programe, sme zavŕšili našu letnú školu stretnutím s rodičmi. V areáli ihriska v dedine, kde sme sa učili zakladať oheň a vatru, pripravili sme ohnisko pre našu záverečnú operačku. Opekalo sa, čo kto mal, čo si kto priniesol, samé dobrôtky.

Fotografie sa nám ale už nevošli na dátovú kartu, lebo bola plná sekvencií z  pretekov s plťami a púšťania vznášadla. Letná škola sa nám vydarila a to je hlavné.

Tak niekedy nabudúce? Uvidíme...